Msza Święta - miesięcznik biblijno-liturgiczny

« powrót do numeru


Grzegorz Duszyński
ABC liturgii: Wszystkie barwy liturgii...

Artykuł pochodzi z miesięcznika "Msza Święta" nr 07-08, lipiec-sierpień 2010

Kolory w liturgii pozostają w służbie skuteczniejszego wyrażania wiary i większej czytelności celebrowanych misteriów. To jest ich główne zadanie. Uzewnętrzniają bowiem duchowe przeżycia człowieka. Ich rozmaitość i dobór kształtował się nie tylko na podstawie zwykłej obserwacji zjawisk i sił natury, ale wynika przede wszystkim z lektury Pisma Świętego, gdzie również jest mowa o kolorach i ich symbolicznym znaczeniu.

Na początku chrześcijaństwa w liturgii pierwszeństwo miał kolor biały. Zgodnie z fragmentem Ewangelii św. Mateusza (17,2), był on traktowany jako kolor chwały osiągniętej przez Chrystusa. Mieszkańcy Nieba przedstawiani byli zazwyczaj w białych szatach (zob. Ap 7,9; Dz 1,10). Także później u Ojców Kościoła ten kolor jest symbolem zmartwychwstania do nowego życia, odzyskania niewinności, znakiem zadatku na życie wieczne.

Znaczny rozwój symboliki kolorów szat liturgicznych, a także samej formy szat liturgicznych notujemy od IX wieku. Pierwszym oficjalnym stanowiskiem Kościoła w tej sprawie jest wypowiedź papieża Innocentego III (1161-1216) w dokumencie De sacro altadis mysterio. (...)

Uwaga! To jest tylko fragment artykułu. Pełną wersję przeczytasz w numerze dostępnym w Wydawnictwie Hlondianum:

« powrót do numeru